Prævention efter fødslen

Spiral er en god og sikker prævention, særligt for kvinder der har født og lever i fast parforhold. Der findes to forskellige former, kobberspiral og hormonspiral. Fælles for begge er, at de opsættes i livmoderen, og virker ved at hindre ægget i at sætte sig fast i slimhinden. Efter 5 år skal spiralen fjernes og evt erstattes med en ny.

Kobberspiral

Kobberspiralen er lavet af blød plast som er omviklet med kobber. Kobber påvirker slimhinden, så ægget ikke kan sætte sig fast. Fordelen ved kobberspiralen er, at den ikke indeholder hormon og dermed ikke giver andre bivirkninger end den lokale irritation. En del kvinder får lidt kraftigere blødning og smerter ved menstruation, men sjældent i en grad så man bliver nødt til at fjerne den igen.

Hormonspiral

Hormonspiralen indeholder kønshormonet gestagen, som langsomt afgives og påvirker slimhinden i livmoderen til at blive tynd, således at ægget ikke kan sætte sig fast. Desuden udvikles en slimprop i livmoderhalsen, som gør det sværere for sædcellerne at trænge igennem. Blødningerne ved menstruation reduceres kraftigt og hos nogle forsvinder menstruationen helt. De fleste vil dog have pletblødninger. Hormonspiral kan give bivirkninger i form af hedestigninger og kvalme, og derfor anbefaler vi den  primært til kvinder med kraftig menstruationsblødning og/eller smerter.

Oplægning af spiral

Spiral oplægges ved en normal gynækologisk undersøgelse. Lægen tager fat i livmodermunden med en lille tang, hvilket kan give et lille jag, og dernæst skubbes spiralen forsigtigt op. De fleste oplever det som næsten smertefrit. Det hele tager ca. 10 minutter. Det anbefales at man en time forinden har taget smertestillende fx Pinex 1 gram + Ipren 400 mg.